Persoonlijke Eindhoven Pagina

De mogelijkheden van ICT en internet zijn legio. Met een gemeente die 'leading in technology' is, mag er qua nieuwe media volgens nog wel meer gedaan worden. Een gesprek met Joop Bruurs, adviseur ICT van de facilitaire dienst, wijst uit dat ook de ICT afdeling goede ideeën heeft over de inzet van nieuwe media. Ze weten alleen niet waar ze met hun ideeën naar toe moeten.

Iets waar wij voor de gemeente Eindhoven een echte kans in zien is PEP. PEP betekent Persoonlijk Eindhoven Pagina. PEP is een proefproject van het landelijke PIP. Wat dat precies is, lees je onder aan deze pagina.

Mogelijkheden van iGoogle
Om je te laten zien wat je kunt met PEP, is het goed om te kijken naar een soortgelijke ICT-toepassing: iGoogle. (http://www.igoogle.nl) iGoogle is een gepersonaliseerde startpagina, die je helemaal kunt vormgeven naar je eigen wensen. Als voorbeeld een screenshot van mijn eigen iGoogle:

igoogle.bmp

Je kan kiezen uit verschillende achtergrond en je bepaalt zelf welke informatie op de pagina komt te staan. Zo heb ik gekozen voor nieuws en weer, het weblog GeenStijl, maar ook de 'buddhist thought of the day'. Je kunt verschillende tabbladen maken. Bij mij zie je het tabblad 'Hulpmiddelen'. Daar heb ik bijvoorbeeld een rekenmachine en een woordenboek in gezet.

Het personaliseren van zo'n pagina is niet moeilijk. Je gaat naar www.iGoogle.nl en ziet daar vanzelf staan dat je de pagina kunt aanpassen naar je eigen wensen, daar klik je op.

Wat kun je ermee?
Terug naar PEP. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle burgers in Eindhoven allemaal zo'n persoonlijke Eindhoven pagina gaan krijgen. Enerzijds staat daar alle informatie op die bij (semi)overheden van ze bekend is, anderzijds kunnen mensen de informatie aanpassen aan hun eigen wensen. Nieuws over PSV, nieuws uit hun wijk, de mogelijkheden zijn legio. Dienstverlening naar burgers kan met een 'tool' als deze, enorm verbeteren.

Wij zeggen: pak dit op! Ga in gesprek met Joop Bruurs, die kan je de mogelijkheden uitgebreid toelichten.

Een omschrijving van PIP en Mijn Overheid.nl:

Via Mijn Overheid.nl kunt u straks al uw overheidszaken snel en eenvoudig regelen. De toegang tot uw persoonlijke pagina op Mijn Overheid.nl is strikt persoonlijk. U gebruikt uw DigiD-inlogcode om u (éénmalig) te registreren bij Mijn Overheid.nl.

Op Mijn Overheid.nl kunt u de gegevens inzien die bij de verschillende overheidsinstanties van u bekend zijn. Daarnaast kunt u (e-mail)berichten van overheidsinstanties ontvangen, bijvoorbeeld van uw gemeente, die u bericht dat uw paspoort binnenkort verloopt. Ook wordt het mogelijk om u inzicht te geven in het verloop van aanvragen die u bij overheidsinstanties hebt ingediend en waarvan u de voortgang wilt weten. Al dit soort zaken regelt u vanaf één plek: Mijn Overheid.nl.

Mijn Overheid.nl doet er alles aan om de vertrouwelijkheid van uw persoonsgegevens te waarborgen. Meer daarover leest u bij privacybeleid. Als gebruiker hebt u zelf invloed op de beveiliging van uw computer en internetverbinding. Op de website van Digibewust vindt u informatie over veilig internetten.

Van proeffase naar basisvoorziening
Eind 2006 is een praktijkproef begonnen met elf overheidsorganisaties en circa 500 proefgebruikers. In 2007 wordt deze praktijkproef uitgebreid. Tevens staat het aanbieden van de persoonlijke internetpagina als basisvoorziening (diensten en gegevens) op de agenda (derde kwartaal 2007).

Meer informatie over Mijn Overheid.nl en uw persoonlijke internetpagina vindt u op de website van het programma PIP.

Mijn Overheid.nl is een initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en het ministerie van Economische Zaken.

(Bron: http://overheid.nl)

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.